دانشمندان علائم اولیه ی دیابت نوع 2 را کشف کردند: پروانسولینهایی با ساختار ناصحیح و بهم پیوسته

پروانسولین پروتئینی است که بدن بطور طبیعی آن را فرآوری و به انسولین تبدیل می کند. هم اکنون دانشمندان در Sanford Burnham Prebys و دانشکده ی پزشکی دانشگاه میشیگان دریافتند که پروانسولینی که دارای ساختاری غیرطبیعی است( بطور ناصحیح تاخورده است یا Misfolded proinsulin) یک نشانه ی اولیه از دیابت نوع 2 است. این کشف، که در eLife منتشر شده است، می تواند منجر به آزمایشات یا درمان هایی شود که به افراد در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

دکتررندال کافمن، مدیر و استاد برنامه ی بیماریهای دژنراتیو در سانفورد برنام و یکی از نویسندگان مسئول این مقاله، می گوید: دانستن وقایع مولکولی که در پیشرفت پیش دیابت به دیابت رخ می دهند، راه های جدیدی را برای کشف یا قطع این فرآیند بر روی ما باز می کند. با این اطلاعات، ما می توانیم مداخلاتی را بیابیم که ممکن است میلیون ها انسان را از این بیماری جدی و مادام العمر در امان نگاه دارد.

بیش از یک نفر از هر سه آمریکایی یا تقریبا 88 میلیون نفر به پیش دیابت مبتلا هستند، این وضعیت به افزایش قند خون بیش از مقدار طبیعی اما کمتر از تشخیص دیابت اطلاق می شود. در صورت عدم درمان، در طی چهار سال تقریباً 40٪ از مبتلایان به پیش دیابت، به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. دیابت نوع 2 در صورت عدم استفاده ی صحیح بدن از انسولین بروز می کند. طبق اعلام انجمن دیابت آمریکا، در سال 2017 هزینه های درمان دیابت از 327 میلیارد دلار فراتر رفته است. به دلیل افزایش نرخ چاقی ، تعداد مبتلایان به بیماری خصوصاً کودکان، رو به افزایش است.

تاکنون شناسایی وقایع مولکولی که در طی پیشرفت از پیش دیابت به دیابت رخ می دهند، یکی از مشکلات گیج کننده در تحقیقات دیابت بوده است. در این مطالعه دانشمندان تصمیم گرفتند با ردیابی تاخوردگی پروانسولین در سلولهای بتای انسان و موشهایی که سالم، پیش دیابتیو دیابتی بودند، به این سؤال پاسخ دهند.

این مطالعات نشان داد كه پروتئینهای پروانسولین به جای گذراندن فرآیند تاخوردگی طبیعی خود، به طور غیر طبیعی به یكدیگر متصل می شوند. میزان پروانسولین های غیر طبیعی، هنگامی که پیش دیابت به دیابت نوع 2 پیشرفت می کند، افزایش می یابد. موشهای چاق در مراحل اولیه ی دیابت بالاترین میزان پروانسولین غیر طبیعی را در سلولهای بتای خود داشتند.

کافمن می گوید: تاخوردگی اشتباه پروانسولین اولین واقعه ی شناخته شده ای است که ممکن است در پیشرفت از پیش دیابت به دیابت نقش داشته باشد. در مجموع این مطالعات نشان می دهد که پروانسولین هایی با تاخوردگی اشتباه و غیرطبیعی که به هم متصل شده اند، می توانند معیاری برای اندازه گیری میزان نزدیکی زمان ابتلا به دیابت نوع 2 باشند.

اکنون، محققان قصد دارند که جزئیات بیشتری در مورد این فرآیند، و از جمله پروتئین هایی که با پروانسولینهایی با تاخوردگی اشتباه اندرکنش می کنند، کشف کنند.

کافمن می گوید: دانستن وقایع اساسی مولکولی که منجر به دیابت نوع 2 می شوند، بسیار حیاتی است زیرا تعداد مبتلایان به دیابت همچنان رو به افزایش است و اگر اقدامات پیشگیرانه ی موثری را نیابیم، به زودی دچار بیماری همه گیر دیابت خواهیم شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-03-scientists-early-diabetes-misfolded-proinsulin.html